fredag 13 mars 2015

Extra anpassningar till elever

Vad är det som gäller för de nya reglerna om extra anpassningar?
Här är några artiklar som berör detta.

http://www.lararnasnyheter.se/specialpedagogik/2015/02/15/dags-undervisa-begripligt

http://www.lararnasnyheter.se/specialpedagogik/2015/02/15/extra-anpassningar-va-da-da

http://www.lararnasnyheter.se/uttryck/2015/02/22/sa-funkar-sarskilt-stod

Finns det inga pengar till en extra resurs? Ta hjälp av skollagen och skriv ordentliga underlag som chefen kan ta med till huvudmannen så ökar du möjligheten.
 http://www.lararnasnyheter.se/15_02/FS_15_02_tema_hitta_stod_i_skollagen.html


Sju principer om lärande i matematik

Mycket av det som professor Jo Boaler skrivit här är sånt som vi pratar om på mattelyftet i våra grupper. Alla kan lära matematik, misstag är välkomna, att få elever att ställa frågor, att vi lärare ställer utmanande frågor, matematik är ett kreativt kommunikativt ämne där förståelse är viktig.


http://youcubed.stanford.edu/positive-classroom-norms/





Jo Boaler har skrivit en bok "Elefanten i klassrummet" som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

Mvh Madeleine Bergholtz


torsdag 12 mars 2015

Om anpassningar av nationella prov.

Här är en artikel från Specialpedagogiska skolmyndigheten om anpassningar av de Nationella proven.

Nu har de nationella proven dragit igång över landet och vi är många som kommer ihåg provtillfället med både glädje och vånda. Om man har en funktionsnedsättning så kan man till viss del få proven anpassade. Men räcker den anpassning av proven som görs idag för elever med en funktionsnedsättning?

https://www.spsm.se/sv/Om-webbplatsen/Nyhetsarkiv/n/Nationella-prov--anpassade-eller-inte/