onsdag 3 september 2014

Partiernas åtgärder om skola får tummen ner av världsledande forskare.

En intressant artikel i Lärarnas Tidning där de skolpolitiska åtgärderna bedöms som verkningslösa av fem världsledande forskare. Vad skulle verkligen ge effekt inom svensk skola?

"De anser samfällt att fokus måste ligga på att förändra arbetssättet ute på skolorna, inte på detaljer som antalet elever per klass eller antalet lärarledda timmar. Det handlar i stället om att interaktionen mellan elever och lärare måste öka. Lärare måste arbeta mer tillsammans kring elevernas lärande. Rektorerna måste lägga mindre tid på administration och mer tid på att vara lärande ledare. Politikernas utmaningar blir att skapa förutsättningar för lärare och rektorer att göra just det, anser forskarna.
 I Sverige arbetar majoriteten av lärarna ensamma med såväl undervisning som planering och dokumentation och väldigt lite tillsammans. Det visade Skolverket i sin första kartläggning av hur grundskol­lärare använder sin tid. Samtidigt arbetar svenska lärare mer än 50 timmar i veckan — i snitt.
Lärarna arbetar mycket hemma även ­under helger och kvällar och de har fått många nya arbetsuppgifter.
Det finns, enligt Skolverket, inget som tyder på att tidigare arbetsuppgifter har ­tagits bort eller på att annat stöd satts in för att underlätta för lärarna. Skolverket befarar att det främst är tid för reflektion och planering som lärarna minskat för att hinna med de ökade administrativa arbetsbördorna."
Läs hela artikeln här.

Hälsningar Madeleine