onsdag 15 januari 2014

Kunskapsvägg år 4 - 6

Nu har Ulrica Elisson även gjort material för oss alla att använda för att synliggöra förmågor och ämnen för åk 4 - 6. Se tidigare inlägg http://matematikutvecklingiskara.blogspot.se/2013/09/gora-matematiken-tydlig-for-eleverna.html




Här är länken till hennes sida och kunskapsväggen: http://www.ulricaelisson.se/category/kunskapsvagg/
Och ni vet: Sharing is caring!!
Tack Ulrica!


söndag 12 januari 2014

Möbiusband - är det trolleri?

Detta är något ni kan göra med era elever och som vi fick visat för oss på den senaste handledarutbildningen i Borås.
Låt eleverna undersöka och fundera varför det blir som det blir. Det är som trolleri.




Håll till godo!
Mvh Madeleine

torsdag 9 januari 2014

Vi ses i skolan...


så heter Malins blogg där hon bloggar om det som sker "då vi ses i skolan".
http://visesiskolan.blogspot.se/
Hon arbetar på högstadiet och har fantastiska idéer, mest i svenska, som hon delar med sig av. Hon gör korta "flippfilmer" där hon ger instruktioner till sina elever och som vi får ta dela av.
Detta har hon på en annan blogg:
http://www.flippatklassrum.blogspot.se/

Mina klasser har sett på filmen "Pay it forward" och så ska vi härma hennes upplägg i att "skicka vidare goda gärningar". http://www.viskickarvidare.blogspot.se/

Tack Malin! Du är en klippa!

Vi behöver dela med oss mer till varandra av det vi gör i skolan för alla kan ju inte uppfinna hjulet gång på gång. Tid har vi inte hur mycket som helst heller så om jag vore svensklärare för de äldre skulle jag härma en hel del här. Naturligtvis frågar man om det är ok och talar om vem det kommer ifrån enligt Creative commons-licenserna.

God fortsättning på det nya året önskar Madeleine.

måndag 6 januari 2014

Vi vill ha utrymme att fokusera på eleverna...

säger Karin Berg i en debattartikel. Hon fortsätter:
"Om vi vill höja våra svenska elevers resultat borde utveckling ske på varje skola, varje dag, i en lärande organisation, skriver bland andra Karin Berg, ideella organisationen Skolsmedjan."
 http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2216027-debatt-ge-utrymme-att-fokusera-pa-eleverna-och-bli-battre-larare

Det var Karin som var med i TV och förde fram sina tankar till Björklund i höstas efter att ha skrivit ett öppet brev till Jan B.

Hälsningar Madeleine

Tankar om Pisa-resultatet

Pisa-undersökningen visade att Sverige är det land där resultaten försämrats mest i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
Vad beror det på och vad gör vi för att ändra detta?

Läs Sten Rydhs summering:
http://www.mattesmedjan.se/nyhetsbrev/2013/03.pdf

Här är Dennis Westerbergs blogginlägg "En lärares framgång kan aldrig mätas i antalet Pisa-poäng."

– Varför klarar vi oss sämre än andra?– Hur kan vi fokusera på mer kunskap i skolan?– Hur kan våra mätmetoder bli bättre?– Hur kan vi skapa mer ordning och reda?– Vilka prov och tester behöver vi?Vägra alltid att svara på dessa frågor. Byt i stället ut dem mot frågor som leder oss i annan riktning, mot en skola där utbildning spelar roll. En skola som på allvar tar ansvar för våra barn. Vår framtid.– Vilket resultat vill vi ha, EGENTLIGEN? Vilka värden spelar roll, EGENTLIGEN? Hur vet vi att vi är där, när vi väl är framme?– Vilka kompetenser, som helt skiljer sig mot det vi fokuserat på fram till nu, kommer att vara värdefulla framöver?– Vad blir kvar när vi skalat bort allt, utom just själva kärnan i vad utbildning egentligen har för betydelse?– Vad är jag rädd för och hur ska jag övervinna min rädsla?– Vilken fråga bör jag ställa i dag för att göra mest skillnad i morgon?Den typen av frågor leder oss till svar som säger att attityder, värderingar, relationer, sammanhang och förhållningssätt blir viktigare än själva innehållet.Kreativitet, förståelse, engagemang, innovation, kritiskt tänkande, kommunikation, design, nätverkande, förhandling, positivt tänkande, artisteri, osv. blir således mer betydelsefullt och mer värdefullt, än att just inneha kunskap.
// Madeleine